ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΚΗ ΖΕΗ
Περπατήστε στο κέντρο της Αθήνας και περιπλανηθείτε σε σημεία-σταθμούς πουεπηρέασαν καταλυτικά τη ζωή της σπουδαίας συγγραφέα.
Τα Public, η Εταιρεία Πολιτιστικού Τουρισμού Discover Greek Culture και οι εκδόσεις Μεταίχμιο διοργανώνουν λογοτεχνικό περίπατο αφιερωμένο στην αγαπημένη συγγραφέα μικρών και μεγάλων αναγνωστών Άλκη Ζέη (http://www.alkizei.com/el/).
Το Σάββατο, 24 Ιουνίου 2017, με αφετηρία το Public Συντάγματος (Καραγεώργη Σερβίας 1), στις 10:30 το πρωί, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν διάφορα σημεία στο κέντρο της Αθήνας που συνδέονται με τα παιδικά χρόνια και την ενήλικη ζωή της συγγραφέα, βιώματα που βρήκαν την έκφρασή τους στα βιβλία της που πρόσφεραν και προσφέρουν αναγνωστική απόλαυση εδώ και πολλά χρόνια τόσο στους μικρούς όσο και στους μεγάλους αναγνώστες.
*Πρώτη στάση της λογοτεχνικής διαδρομής μας η συμβολή των οδών Σόλωνος και Εμμανουήλ Μπενάκη, όπου βρίσκεται ένα σπίτι, στενά συνδεδεμένο με τα παιδικά χρόνια της Άλκης Ζέη, το σπίτι της θείας της Ξάνθης, αδελφής της μητέρας της.
Γράφει στο αυτοβιογραφικό της βιβλίο *Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο»:
«Η θεία έμενε στην οδό Σόλωνος και Μπενάκη σ’ ένα ρετιρέ, σπάνιο για
κείνη την εποχή, με πολύ μεγάλη βεράντα που έβλεπες αποκεί όλη την
Αθήνα και την Ακρόπολη και τη θάλασσα ακόμα. Εκτός από τη βεράντα είχε κιάλλα
που μας τραβούσαν και ξέραμε πως κάθε φορά θα βρίσκαμε κάτι διαφορετικό
που δεν υπήρχε στο δικό μας σπίτι. Δίπλα στο δωμάτιό της υπήρχε ένα μεγάλοδωμάτιο
που το έλεγε Μοντεσσόρι. Εμείς στην αρχή νομίζαμε πως το είχε
βγάλει έτσι από τα «τρισόνια» που υπήρχανε στο σπίτι του παππού στο Βαθύ. […]
Πολύ μεγαλύτερες μάθαμε πως τα τρισόνια ήτανε παραφθορά του γαλλικού
entre sol που θα πει ανάμεσα στα δυο πατώματα. Όσο για το Μοντεσσόρι
κάποτε το μάθαμε κι αυτό, πως η Μοντεσσόρι ήτανε πολύ σπουδαία παιδαγωγός.
[…] Πολύ συχνά συναντούσαμε εκεί την Κυβέλη και τη Βάνα που ήτανε εγγονές της
μεγάλης Κυβέλης της ηθοποιού και κόρες της Μιράντας Μυράτ, ηθοποιού
επίσης».
Το βιβλίο τελειώνει με την αφήγηση της Άλκης Ζέη στο «παλατάκι» της θείας Ξάνθης, στις 3 του Νοέμβρη του 1945, τη μέρα του γάμου της με τον Γιώργο Σεβαστίκογλου.
Στη συνέχεια*, θα κατευθυνθούμε στην οδό Ζωοδόχου Πηγής, στο σημείο όπου βρισκόταν το σπίτι του Κάρολου Κουν, στα χρόνια της κατοχής. Εδώ, ο σύζυγος της Άλκης Ζέη, Γιώργος Σεβαστίκογλου, της γνώρισε για πρώτη φορά τον Κουν, έναν άνθρωπο που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη ζωή τους.
Διαβάζουμε στο *Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο»:
Το σπίτι του Κουν ήταν κάπου στη Ζωοδόχου Πηγής. Κι όταν λέω σπίτι,
εννοώ ένα δωμάτιο μέσα σε μια αυλή. Μια μεγάλη ξύλινη πόρτα μισάνοιχτη,
πάντως ο Γιώργος χτύπησε με τη γροθιά του πριν μπούμε μέσα.
- Έμπα, ακούστηκε μια δυνατή, περίεργη φωνή. Και μπήκαμε.Στη ζωή μου
έχει παίξει μεγάλο ρόλο η πρώτη στιγμή που γνωρίζω έναν άνθρωπο. Μόλις
γνώρισα τον Γιώργο, ένιωσα εμπιστοσύνη. Η πρώτη επαφή μου με τον Κουν με γέμισε δέος».
*Επόμενος σταθμός το θέατρο Μουσούρη, στην Πλατεία Καρύτση, στο οποίο η Άλκη Ζέη δοκίμασε τις δυνάμεις της στο θεατρικό σανίδι, με πολλά χαριτωμένα στιγμιότυπα από την περίοδο εκείνη.
Γράφει η Άλκη Ζέη στο «Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο»:
«Η πρώτη παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, η «Αγριόπαπια» του Ίψεν στο
θέατρο Αλίκης -δεν λεγότανε ακόμη Μουσούρη- στην πλατεία Αϊ-Γιώργη Καρύτση.
Μάλλον πρέπει να ήτανε Δευτέρα απόγευμα μετά τις έξι. Το 1942, όταν ιδρύθηκε
το Θέατρο Τέχνης, έπαιζε μόνο ορισμένες απογευματινές, όταν δεν είχε
παραστάσεις ο θίασος της Αλίκης».
Ο περίπατος θα περάσει και από άλλα σημεία, τα οποία συνδέονται τόσο με τη ζωή και την πορεία της Άλκης Ζέη, όσο και με τις ζωές και τις περιπέτειες των ηρώων της.
Κι αφού περιπλανηθούμε στην Αθήνα της Άλκης Ζέη, όλοι μαζί θα καταλήξουμε στο Public Συντάγματος, όπου θα μας περιμένει η Άλκη Ζέη και θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί της για τις εντυπώσεις μας από τον περίπατο, αλλά και να τη ρωτήσουμε για την ιστορία της ζωής της, την έμπνευση, την τέχνη της γραφής, τη λογοτεχνία.