ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ


ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ

Η Φοίβη Γιαννίση γεννήθηκε στην Αθήνα.

Σπουδές: Αρχιτέκτων Μηχανικός Ε.Μ.Π. (1988), DEA στη Φιλοσοφία (Paris I Sorbonne, 1989). Διδακτορική Διατριβή σε Langues, Histoire et Civilisations des Mondes Anciens του Πανεπιστημίου Lyon II-Lumière (1994).

Καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Π.Θ.

Μέλος στο παρελθόν της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Μαύρο Μουσείο και σήμερα της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Φάρμακο [φρμκ].

Η Φοίβη Γιαννίση γράφει ποίηση, θεωρία πάνω σε ζητήματα ποιητικής, δημιουργεί οπτικοακουστικά ποιήματα/βίντεο και ηχητικές ποιητικές εγκαταστάσεις, ενώ πραγματοποιεί ποιητικές αναγνώσεις/περφόρμανς, όπως και επιτελεστικές ή θεωρητικές διαλέξεις πάνω σε θέματα ποιητικής. Η σχέση του σώματος με τον τόπο, τον καιρό και τη στιγμή, η πολυφωνία του τόπου, η σχέση γραφής, ανάγνωσης, επιτέλεσης, η ποιητική του ζώου και η πολλαπλότητα, η χρήσης της εθνογραφίας και της παρατήρησης είναι κάποια από τα ενδιαφέροντά της σε σχέση με την ποιητική και την ποίηση.

 

 Πληροφορίες: 
Όνομα:  Φοίβη
Επίθετο:  Γιαννιση
Εργογραφία: 

1. Βιβλία

Μονογραφίες:

"Classical Greek Architecture: The Construction of the Modern", (με A.Tzonis), Flammarion, (Paris, 2004, επίσης σε γαλλική και γερμανική έκδοση)

"Récits des Voies", Editions Jérôme Millon, (Grenoble, 2006).

“Τέττιξ”, κατάλογος έκθεσης ΕΜΣΤ (Αθήνα, 2012)

 

2. Ποίηση

“Αχινοί", (Αθήνα, 1995)

"Ραμαζάνι" (Αθήνα, 1997)

"Θηλιές", (Νεφέλη, 2005)

“Ομηρικά" (Κέδρος 2009)

"ΤΕΤΤΙΞ"(Γαβριηλίδης 2012)

"Ραψωδία" (Gutenberg: Αθήνα 2016)

"Χίμαιρα" (Καστανιώτης: Αθήνα 2019)

"Θέτις και Αηδών" (Καστανιώτης: Αθήνα 2021).  

 

 

3. Ποιητικά βιβλία σε μετάφραση

α. Ηomerika, μετάφραση στα γερμανικά από Dirk Uwe Hansen, (Reinecke und Voss: Leipzig, 2016).

β. Homerica, translated by Brian Sneeden, (World Poetry Books: Storrs, Ct: 2017)

γ. Cicada σε μετάφραση Brian Sneeden (New Directions: 2022).

“Cicada", New Directions, 2022.

https://www.ndbooks.com/book/cicada/

 

δ. Επιμέλειες Συλλογικών Τόμων

Γιαννίση Φ., Λυκουριώτη Ι., Φατσέα Ρ., επιμ., 2010. Vers Contre LC: 16+10 θέσεις για την επικαιρότητα του Le Corbusier. Βόλος και Αθήνα: Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Futura.

Κιβωτός. Παλαιοί Σπόροι για Νέες Καλλιέργειες. 12η Διεθνής Έκθεση Αρχιτεκτονικής. Μπιενάλε Βενετίας. 29 Αυγούστου-21 Νοεμβρίου 2010, Ελληνική Συμμετοχή, επιμ. Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας: Βόλος

 

5. Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

 "Chimeras: Empty Space and Melting Borders" in Anne Carson/Antiquity edited by Laura Jansen (Bloomsbury 2021)

“Archaeologies of Exile on Trikeri Island: Listening to Stones and Speculating on Prison Matters in Writing Architectures: Ficto-Critical Approaches”,  co-author Elke Krasny, edited by Hélène Frichot et Naomi Stead, London: Bloomsbury Collections, 2020, 60-78 

“Éco-nomies du son : Énoncés terrestres en Grèce ancienne”, στο KOCH PIETTRE Renée (επιμέλεια), Mémoires de la Terre. Études anciennes et comparées, Grenoble: Editions Jérôme Millon, 2019, 33-44. 

Μια συζήτηση για την ποίηση τώρα. Εκδόσεις [ΦΡΜΚ], Αθήνα, 2018.

Poetic Speech and Public Space, στον συλλογικο τόμο “Organizing from Below / HOW Assemblies Matter?”, Επιμέλεια: Τζένη Μαρκέτου και Stephanie Bailey, Εκδόσεις Naked Punch, 2017.

The Marathon Marathon Project, the DESTE Foundation for Contemporary Art, Αθήνα, 2017, σ. 132-135.

Πρόλογος στο βιβλίο “Ρέκβιεμ για μια εφηβεία” της Μαρίας Τοπάλη, Εκδόσεις Οκτώ, 2017.

"Θαλασσωματοψυχογραφίες: Άνεμος, κύμα, σώμα", στο “Συμβιώσεις: Η Αρχιτεκτονική στην εποχή των φυσικόπολιτισμών και της τεχνητής φύσης”, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα, 2015. σ. 74-87.

"Tο βουνό, το καλύβι και η κάπα”, στο “Η ετεροτοπία της καλύβας”, Επιμέλεια: Αποστόλης Αρτινός, Εκδόσεις Σμίλη, Αθήνα, 2014, σ.140-153, 2014.

“Weather Phenomena and Immortality. The Well-Adjusted Construction in Ancient Greek Poetics” στο Benoit Jacquet και Thomas Daniell (επιμ.), From the Things Themselves: Architecture and Phenomenology, Kyoto University Press and EFEO: Kyoto, 2012

 

6. Άρθρα σε περιοδικά

"Χιμαιρική Ποιητική Ζωολογία", [φρμκ] 12-13, 2019.

Seaward: The Sound of Eros and an Athenian Avenue to the Aegean. Montreal Architecture Review. Vol. 4, 2017

A-part: Για τη Μαρίνα Τσβετάγιεβα”. Δημοσίευση στο περιοδικό “Ποιητική” τεύχος δέκατο έκτο, Σεπτέμβριος 2015.

Φοίβη Γιαννίση: “Είτε Λέγω, Είτε Κοιμάμαι: Η Ομιλούσα Πόλη. Περί του Gegensprechstadt-Ground Zero, ποιήματος του Gerhard Falkner”, Τhe Book’s Journal τεύχος 15, 2012, σ.64-67.

Φοίβη Γιαννίση: “Είτε Λέγω, Είτε Κοιμάμαι: Η Ομιλούσα Πόλη. Περί του Gegensprechstadt-Ground Zero, ποιήματος του Gerhard Falkner”, Τhe Books Journal 2011


Τίτλος αποσπάσματος:  Προοίμιο. Γκρίζος ουρανός Μαρτίου
Κείμενο αποσπάσματος: 

κάθε άνοιξη κάνω ξανά την κηδεία του εαυτού μου.

 

κηδεύω τις άλλες τις προηγούμενες ανοίξεις

 

κηδεύω αυτή την άνοιξη που δεν είναι σαν τις άλλες

κηδεύω τον εαυτό μου την άνοιξη

για να σουρθώ μέσα στο σώμα μου το καλοκαίρι

να αρπαχτώ από το ξεραμένο του τομάρι το φθινόπωρο

και το χειμώνα πεισματικά να επιμείνω στο φάντασμα

του καταναγκασμού μου.

ναι. ο χειμώνας θα μπορούσε να έχει την απόλυτη ελευθερία

την ύπαρξη στην απεραντοσύνη

του μογγόλικου οροπεδίου τον καλπασμό

των μαλλιαρών στολισμένων αλόγων τα λόγια

των τραγουδιστών μία άλλης εποχής αφηγητών.

αλλά.

εκεί στο τέλος του χειμώνα μέσα στην κούραση τον κάματο

της προγραμματισμένης καθημερινότητας

ένα αστέρι μπορεί αίφνης να αστράψει στον ουρανό

της κούπας οίνου που πίνουμε

μοναχικά μαζί

και η λάμψη του άστρου να μας ξεστρατίσει

σε παλιά μονοπάτια οδηγώντας για να τα ανοίξουμε ξανά.

χρέος μας αυτό το άνοιγμα. Τα μονοπάτια σχεδόν έκλεισαν

από κλαδιά και φτέρες.

μέρος του χρέους η εγκατάλειψη.

ξανά και ξανά κάθε χρόνο κηδεύουμε

αυτό εκεί που προυπήρξαμε και πίσω το αφήνουμε

ένα έκδυμα στο σχήμα του ένα μοναδικό έκδυμα

διαφορετικό καθένα από τ’ άλλα πολλαπλό.

το θάβουμε σε τελετή μέσα στα χόρτα το αφήνουμε στον στιλβωμένο

μίσχο του ξερόχορτου που ξερριζώσαμε και πάνω του

ήταν κολλημένο

το θάβουμε στην άμμο στη θάλασσα το ρίχνουμε.

στο δρόμο συναντάμε γυναίκες να κρατούν μπουκέτα

αγριολούλουδα στα χέρια με όψη περισυλλογής.

αργά και βασανιστικά αρχίζουμε να ξεχερσώνουμε τους δρόμους.

κείνται στον ενδιάμεσο χώρο του μισοανοιγμένου.

κάτω απ’ το χώμα σε μυριάδες πλάσματα κοιμάται η άνοιξη.


E-mail:  phoebe.gia@gmail.com
Website:  phoebegiannisi.net