ΑΡΣΕΝΙΟΥ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ


ΑΡΣΕΝΙΟΥ, ΕΛΙΣΑΒΕΤ

Η Ελισάβετ Αρσενίου είναι καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστήμιου. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές της σπουδές στο Κέντρο Οθωμανικών, Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Birmingham (Αγγλία). Έχει διδάξει Νεοελληνική Λογοτεχνία και Πολιτισμό σε Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Κρήτης και Θράκης), Αγγλία και Η.Π.Α. Οι δημοσιεύσεις της αφορούν ζητήματα μοντερνιστικής, πρωτοποριακής, και μεταμοντερνιστικής γραφής, ποίησης και ποιητικής, θεωρίας της λογοτεχνίας, γραφής και έμφυλης ταυτότητας, διαμεσικότητας και πολιτισμού. Γράφει ποίηση, κριτική και δοκίμια. Ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Poeticanet, Poeti(x), Θράκα. Χάρτης.

 Πληροφορίες: 
Όνομα:  Ελισάβετ
Επίθετο:  Αρσενίου
Εργογραφία: 

Ποιητικά βιβλία της:

«Οδυσσία, κείμενο πολιορκίας» (2005),

«Χιλιάδα» (2011)

«Εννιάδα» (2023).

Mετάφραση: Γερτρούδης Στάιν, «Τρυφερά Κουμπιά Αντικείμενα - φαγητά – δωμάτια» (2008).

 

Βιβλία της (επιλογή):

 

«7 μελέτες για τον Κ.Π. Καβάφη», επιμέλεια και εισαγωγή (2018)

«Κ.Π. Καβάφης: η αξία της ποίησης» (2016)

«Πρακτική εισαγωγή στην μελέτη της νεοελληνικής λογοτεχνίας» (2012)

«Η ρητορική της ουτοπίας: μελέτες για τη μετάβαση στη νέα πρωτοπορία. Πέντε δοκίμια πάνω στο έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου» (2009)

«Νοσταλγοί και Πλαστουργοί: έντυπα, κείμενα και κινήματα στη μεταπολεμική λογοτεχνία» (2003)

Between Modernism and the Avant-Garde: Greek Literary Experimentation in the early 1960s” (1995)

The question of the Greek Literary Avant-Garde: The Case of the Journal ‘Pali’” (1993)


Τίτλος αποσπάσματος:  ΠΟΙΗΜΑΤΑ
Κείμενο αποσπάσματος: 

Η θεωρία

 

Από δω πέρασαν όλες οι αφηγήσεις.

Όπως ο άνθρωπος το κέντρο του σύμπαντος

η σφαίρα αυτή ασταθής αλλά σίγουρη

ορατή με όλα τα όργανα

σχηματική και εγκάρσια

αγκυλωτή με ακτίνες

δοχείο με κίονες και δοκούς.

Η πόλις φωτός ψυχότοπος τόκυο τοπίο με ύψος.

 

Αποστήθισαν την ιστορία.

Δειγμάτισαν κάθε πλοκή.

Θα μείνω στα ονόματα, τα πιο τρυφερά μαχητών.

Τα γεγονότα σε μόνιμο κύκλο

ασπίδας

πανοπλίες και κράνη

στρώνουν το έδαφος.

Όμως εγώ θα σφραγίσω το έργο με άλωση

ενώ κι αυτοί αστειεύονται

περιμένουν σημάδια της πτώσης.

 

(«Οδυσσία», 2005)

 

 

 

[Πατήστε 5 για έναρξη]

 

 

Και λες κοίτα να δεις

επιτέλους σα μυτερό εικονίδιο

με γλυκούλια κινούμενα

 

κρατάν την καρδιά τους στα χέρια

βγαίνουν παντού τα ελαφρά τους πατήματα

μια άξια και μια ξανθιά

 

σε σειρά με 5 επικίνδυνα

αυτά με το πράσινο είναι ακίνδυνα

 

 

  • Όπλα

: αρνητικά

: συνδυασμός επιθετικών

 

Αποφεύγουμε όσα μπορούμε

 

Επικίνδυνο Α: …… Επικίνδυνο Β: ……

 

 

 

 

σκοτωθήκαν

 

(«Χιλιάδα», 2011)

 

 

Επιτρέπεται

 

Να γράφεις σε όμορφα καφέ

ζεστές ιδιωτικές αίθουσες

δωμάτια ξενοδοχείων πέντε αστέρων

χειμερινούς προορισμούς και καταφύγια

σαλόνια χρυσής κάρτας

δε σημαίνει πως ξεχνάς τον πόνο των ανθρώπων

δε σημαίνει πως δεν πονάς

πώς δεν έχεις βαθιά μέσα σου μια κρυφή

μελαγχολία.

Να τραγουδάς σαν το πουλί

ζητώντας να μιλήσεις στα πουλάκια

να ονοματίζεις τις πέτρες

δε σημαίνει ότι απαγορεύεται να μπεις

στο κλαμπ των εξαιρετικών προσώπων.

 

Τίποτα δε σημαίνει.

Αλλά λέει.

 

(«Χιλιάδα», 2011)

 

 

Πρωί Στην Αρχαιότητα

 

Σημασία έχει ο χώρος.

Ο χώρος κάνει το κλασικό.

Μάρμαρο άδειο

λευκό που αντανακλά

το λευκό

ζεστό αλλά δροσερό.

Απλώστε το μεταξωτό

σας ύφασμα

εισπνεύστε 5 φορές

τη μυρωδιά κωνοφόρων.

 

Να κοιτάτε παράλληλα

στην αρχαία μεριά.

 

(«Εννιάδα», 2023)


Διακρίσεις: 

2004: Τρίτο Βραβείο Μετάφρασης Keeley and Sherard (Keeley and Sherard Translation Award) στον διαγωνισμό ποιητικής μετάφρασης στην αγγλική γλώσσα (20 Μαρτίου).


E-mail:  elissavetar@gmail.com
Website:  https://panteon.academia.edu/ElisavetArseniou